neděle 23. listopadu 2014

Odpovědi na své otázky máme v sobě

Pro aktuální číslo Nákupu všemi smysly jsem se rozhodla pozvat k rozhovoru lektorku našich kurzů předporodní přípravy Kateřinu Juřenčákovou. Katka je maminkou 3 dětí, organizátorkou každoroční Celonárodní poutě za přirozené porody a vede také semináře o dalších zajímavých tématech, jakým je třeba přirozená antikoncepce.
 
Co tě vedlo k vedení kurzů a seminářů a jaké přesně kurzy aktuálně vedeš?
Třetí těhotenství a zejména porod byl v mém životě přelomový okamžik. Před těhotenstvím jsem pracovala jako konzultantka lidských zdrojů a lektorka firemního vzdělávání. Ale po porodu jsem toužila ten prožitek a vše, co se po porodu odehrávalo, s někým sdílet, inspirovat. Má dřívější práce a lektorování mě velmi bavilo, ale věděla jsem, že firemní vzdělávání už není to, co by mě naplňovalo. Rozhodla jsem se spojit s Hnutím za aktivní mateřství a nabídnout jim své zkušenosti. V té době HAM organizoval seminář tzv. Porodní večírek s filmovou projekcí. Petra Sovová, která tento seminář lektorovala, byla příliš vytížená a organizaci semináře mi přenechala. Později jsem si vytvořila svůj vlastní seminář Porod jako cesta sebepoznání, který vychází z mé osobní zkušenosti. V současnosti pořádám také seminář o přirozené antikoncepci a rozjíždíme ženské večery v jurtě v Měchenicích.

Co je to symptotermální metoda a jaké principy se na kurzu učí?
O symptotermální metodě se ženy (nejlépe páry) mohou dozvědět na semináři o přirozené antikoncepci. Tato metoda, známá také pod názvem Přirozené plánování rodičovství, dalece přesahuje jen antikoncepční účinky. Každé tělo je moudré a velmi dobře dokáže s námi komunikovat, stačí mu naslouchat a můžeme se vyhnout mnoha problémům. Metoda vychází z poznání, že cokoliv se v těle odehrává, dostáváme o tom informaci a záleží jen na nás, jak tuto informaci využijeme. Zda k plánovanému otěhotnění, jako antikoncepci, k poznání svého cyklu či ke zjištění problémů v cyklu a k řešení nechtěné neplodnosti. Přirozenou formou se tak můžeme vyhnout otěhotnění, vědomě počít nebo zjistit příčiny neplodnosti. Dalším pozitivem je, že se žena sledováním svého cyklu vědomě na jednotlivé cyklické fáze napojuje a stává se více ženskou, tzv. sebeVědomou ženou. Z vlastní zkušenosti mohu také potvrdit, že využívání STM metody vede k lepší komunikaci mezi partnery, protože plodnost je společná a je vhodné, aby zodpovědnost vnímali oba partneři stejně.
Jaké jsi ty měla porody?
Prožila jsem dva porody v porodnici a třetí doma. Všechny porody byly krásné, přirozené, ale jen třetí porod byl opravdu vědomý. To znamená, že jsem plně vnímala, co se děje, a byla schopná situaci ovlivnit, případně se jí naplno oddat. Nebyla jsem nikým a ničím rušená. Pro mě byl třetí porod znovuzrození do dospělosti. Dokázala jsem vzít plně zodpovědnost za sebe a své dítě. Mnohé v mém životě se tím změnilo, vlastně skoro všechno! :o)

Jaká byla tvá cesta k nalezení svého ženství?
Nebyla úplně jednoduchá, protože jsem si celé své dětství přála být kluk a být ženou mi přišlo celkem náročné. K přijetí sebe jako ženy mi nejprve pomohl můj manžel, jsme spolu 16 let. Později porod mé dcery, ale zejména poznání, z čeho pramení mé nepřijetí sebe jako ženy. A to jsem zjistila, až když jsem se naučila využívat metody sebepoznání skrze otázky a odpovědi. Pak jsem se dozvěděla, že si moje maminka, když mě čekala, přála chlapečka (více zde). Tímto poznáním jsem si svůj program odblokovala a nastoupila na cestu ke svému vědomému ženství. Hodně mi pomohly informace z cyklické ženy, přijetí svého cyklu i menstruace, svých nálad, sebe takové, jaká jsem, ale určitě i vědomé těhotenství a porod.
Sleduji tvůj blog a velmi mne zaujal článek „Diagnóza nevyléčitelná“, můžeš stručně tuto část své cesty popsat našim čtenářům? Jaké techniky se ti osvědčily v procesu uzdravování?
Asi 5 měsíců po prvním porodu jsem vážně onemocněla. Nebylo to lehké období a nechápala jsem, proč zrovna já jsem nevyléčitelně nemocná. Mám ale zvídavou povahu a chci všemu přijít na kloub a odpovědi lékařů, že to se tak někdy stává, mi nestačily. Začala jsem se zajímat, jak to s těmi nemocemi vlastně je. Později jsem pochopila, že každá nemoc je informace těla a duše, že je potřeba něco ve svém životě změnit nebo pochopit. Já jsem měla pochopit, z čeho nemoc pramení, abych se zbavila strachu, nemoci za její službu poděkovala a v pokoji ji nechala odejít. Hodně mi pomohl workshop německého léčitele Clementse Kubyho, ale nebylo to to nejdůležitější. Každý střípek pochopení měl svoji důležitou váhu. Zejména mě drželo vědomí, že nade mnou bdí někdo, kdo chce pro mě vždy jen to nejlepší. Pochopila jsem, že všechny odpovědi na své otázky máme v sobě a nikoho k tomu nepotřebujeme. Jen to chce sebeVědomí a důvěru ve vlastní moudrost.

Jak probíhá Celonárodní pouť za přirozené porody? Jaký je její smysl? Kolik bývá účastníků a jaký máš plán na příští ročník?
Myšlenka na Celonárodní pouť vznikla v období po třetím porodu, kdy jsem vnímala velkou touhu pozvednout energii a pozitivní atmosféru kolem přirozených porodů. Viděla jsem film Nádherná zelená a velmi se mi líbilo setkání na začátku filmu. Předávání informací, sdílení, společné jídlo, pocit jednoty, podpory, plánování na příští rok. Celonárodní pouť má velmi podobné poslání. Pocítit jednotu, společně se naladit, sníst přinesené jídlo, popovídat, zatančit si, zazpívat. V letošním roce jsme společně zasadili ve středu ČR strom za podporu přirozených porodů. V příštím ročníku se půjdeme podívat, jak nám strom roste a přineseme vytvořenou tabulku s názvem a důvodem zasazení stromu. Určitě všechny zvu na příští ročník v září 2015.

Děkuji za rozhovor.


Článek byl publikován v magazínu Nákup všemi smysly číslo 3.  


Autor textu: Lucie Harnošová

Doporučujeme ještě přečíst:
Možnost porodit s láskyplnou péčí - rozhovor s výkonnou ředitelkou UNIPA
Posilovat sebevědomí čerstvých maminek
Předat dětem vše, co v sobě mám


Žádné komentáře:

Okomentovat