středa 14. října 2015

Výchova Nevýchovou – série postřehů konkrétních maminek 1. díl

Také znáte ty situace, kdy se ráno musíte vypravit načas do školky a dítě zkrátka odmítá spolupracovat? Nebo když je dítko v nejlepší zábavě a odmítá jít do postýlky jen proto, aby bylo na druhý den dobře vyspané? Běžně se stává, že v takových okamžicích „ztrácíme nervy“ a i když to myslíme dobře, výsledkem našeho výchovného konání je otrávené dítě a špatný pocit uvnitř nás...
Nevýchova přichází s konkrétními metodami, jak to změnit. Ve výukovém cyklu se rodiče učí krok za krokem, jak tyto kritické situace zvládat mnohem pohodovějším způsobem ke všeobecné spokojenosti. Můžete si tak osvojit osvědčené postupy, jak se s dítětem pohodově domluvit, jak jej naučit, co se dělá a nedělá bez násilí, slz a vzdoru. Kdo by nestál o to mít se svým dítětem parádní vztah a zároveň jistotu, že jej vychovává správně?
Poprosili jsme maminky, které si prošly úvodními lekcemi programů Zážitková Nevýchova nebo Nevýchova nová edice pro děti 0-3, aby nám postupně sepsaly svoje konkrétní dojmy a postřehy.

Heda Lišková

Jsem maminkou dvou synů, 4 a 1,5 roku. Mám pedagogické vzdělání a dětem se věnuji i profesně. Děti mám moc ráda a nad výchovou se často zamýšlím.

Do prvních videí jsem se pustila s notnou dávkou nedůvěry, ale postupem času při příchodu prvních nepatrných úspěchů mne Katka Králová přesvědčila. A nejen mne. U jednoho z videí jsem nachytala manžela (který doposud zarputile dělal, že neposlouchá :-) ), jak na video doslova "zírá" se mnou. A pak to přišlo. Velice živá diskuze o tom, proč a jak to děláme my... Snad poprvé v životě jsme vzájemně nepřesvědčovali "je to tak, jak říkám já", ale snažili jsme se o vzájemnou dohodu, co by se dalo u nás doma změnit.
Začali jsme u našich hrůzostrašných večerů, kdy syn odmítá jíst, uklízet, koupat se... Prostě chce jen pohádku a nic víc. Zkusili jsme se s ním tedy „dohodnout“. Nejprve chodil s návrhy jako "dnes bude pohádka, zuby, večeře, pohádka, spaní.":-)  Trvalo to nějakou dobu, kdy jsme postupně zkoušeli jednotlivé varianty a v posteli pak rozebírali,  zda by nám to tak vyhovovalo a jak to uděláme zítra. Největší překvapení nastalo ve chvíli, kdy se syn začal rozčilovat, že zapomněl do "plánu večera" zařadit uklízení, vylezl z postele a začal uklízet úplně sám. Postupem času jsme se propracovali k optimálnímu řešení, které vyhovuje nám všem, a když je potřeba, umíme si " plán večera" dle možností poupravit.

Katčina slova útěchy "tak, jak jste to dělali doposud, hoďte za hlavu a zkuste to znovu“ nebo „nejsou špatní rodiče, jen musí chtít změnu" mi dodávají sílu pokračovat. Stejně jako každý splněný úkol ve vedeném workshopu.

Sekce "naše úspěchy" na mne funguje poněkud zrádným způsobem. Při čtení některých komentářů tajně závidím ostatním jejich pokroky v dané věci. Ale zase mě to motivuje k tomu vydržet, zkoušet to znovu a znovu.

V Nevýchově pokračujeme i nadále. Čeká nás ještě mnoho práce. Přiznávám, že snažit se o dohodu s dětmi po celý den je opravdu velmi náročné. Mnohdy si říkám, že by pro mne bylo rychlejší, kdyby to dítě udělalo tak, jak říkám, "protože to prostě tak je". Ale vím, že větší cenu má dělat dohody. Je to čas investovaný do budoucna. Doufám, že to časem přeneseme na oba syny a také oni se budou mezi sebou místo sourozeneckých šarvátek pokoušet o dohody. To by bylo teda něco :-)))

Lucie Ratajská 

Je moc krásné užívat si těhotenství, ale to, co tento stav spustil v mé hlavě, byla vážně síla. Od otázek, co v těhotenství, přes porod až k tomu, jak nebudu své děti vychovávat. V tom, jak ne, jsem měla celkem jasno. Spaní, nošení, reagovaní na pláč a potřeby, to bylo úplně přirozené, ale co dál? Ty nefunkční vzorce jsou patrné na první pohled, ty funkční už se hledají hůř. A tak jsem četla a začala se zajímat.
Když bylo synovi asi půl roku, dostali jsme se zase do situace, kdy jsem se s ním na něčem chtěla domluvit a on byl v nepohodě. Přesně to dopoledne vidím jako před očima. Já jsem se tehdy cítila jako neschopná máma a v tu chvíli na mě znovu koukla na facebooku výzva na kurz Nevýchovy. Tenkrát to bylo chvíli, kdy Katka Králová s Nevýchovou přišla.

Šla jsem do toho s tím, že mám 14 dní na vyzkoušení. Upřímně jsem trošku čekala, že z toho vycouvu, protože jsem měla pocit, že po těch kurzech a knihách už se stejně nedozvím nic, co by bylo tak zásadní. Musím ale říct, že to byla vážně jízda. Katka mě rozbila už v prvním videu základní myšlenkou NE JAK NA NĚJ, ALE JAK S NÍM. Já si uvědomila, že v dnešním světě už jedeme většinou na principu JAK NA NĚJ. Koukněte v trafice na časopisy a jejich nadpisy Jak na chlapy, Jak na šéfa v práci... Mně to překliknutí, že nechci hledat taktiky, jak na něj (ať už šlo o jakýkoliv vztah) tak ulevilo a otevřelo oči!

No a jízda pokračovala dalšími tématy - sourozenci, půjčování věcí, a i když ta témata ještě nebyla aktuální, tak mi to zapadlo do mé mozaiky o tom, jak to chci a jak to v sobě mám, jen to dostat ven. A i když mi to všechno dávalo smysl, tak ty vzorce a strachy byly natolik zažité, že to ze začátku občas bylo nahoru-dolů, kdy se dařilo a kdy jsem zase měla pocit, že nám to vůbec nejde. Důležité ale bylo, že už to nebylo o mně, ale o nás, jak to spolu vyřešíme. Navíc fcb skupina absolventů kurzu je natolik podporující a sdílející, že ten dobíječ od stejně naladěných lidí byl a je neuvěřitelně motivující.

Tým Nevýchovy přišel s dalšími kurzy a já měla chuť jít ještě hlouběji. Takže to byla Zážitková Nevýchova a pak Edice 0-3. Už dávno jsem nehledala postupy, ale věděla jsem, že prací na sobě zároveň pracuji na všech svých vztazích a zároveň, prací na vztazích, pracuji na sobě.
Přineslo to změny nejen ve vztahu k mým dětem a dětem obecně, ale svezlo se to i k prarodičům a podstatě každému, s kým jsme v kontaktu.


Nevýchova mi pomohla postupně rozbíjet obruče strachů a zajetých vzorců a otvírat srdce. Tam kde je strach, není láska. Zároveň mi nedala nic, co už bych v sobě neměla, jen mnohdy hodně hluboko.

Vyzkoušejte si Nevýchovu hned!
Zaujaly vás zkušenosti maminek a chcete si také Nevýchovu vyzkoušet? Začněte Rychlokurzem zdarma nebo se podívejte na videa Nevýchova TV
Pokud chcete svým dětem porozumět co nejvíce, doporučujeme vám absolvovat celý kurz Výchova Nevýchovou nebo Výchova Nevýchovou edice pro děti 0-3.



Doporučujeme ještě přečíst:
Výchova Nevýchovou: Jak na první dny ve školce

Žádné komentáře:

Okomentovat